bootcut

Nők, akik megváltoztatták a divatot

Hat nő, akik önmaguk vállalásával megmutatták a 60-as évek társadalmi változásait. Hat nő, akiknek stílusa radikálisan megújította a 60-as évek divatját és beindította a 70-es évekét. Voltak közöttük harsányak, provokatívak, ártatlanok, csodabogarak és egyesek tragikus sorsúak. Olyan szabadgondolkodók, trendbontók, akiknek véleménye, szellemisége képes volt befolyásolni a tömegeket és ötleteik így nem kerülhették el a divattervezők figyelmét sem. Ma is viselünk olyan ruhadarabokat, és készítünk olyan make-up-ot, amelyekről lehet nem is tudjuk, hogy nekik köszönhetően vált örökérvényűvé.

Twiggy, Leslie Hornby néven született

Kezdjük Twiggy-vel, aki nem maradhatna le erről a listáról, hiszen ő a 60-as évek legsikeresebb influencere. Az angol lány, még csak 15 éves volt, amikor a Daily Express 1966 arcának nevezte. Megújította a hajviseletet és a sminket is. A hosszú nyakát kihangsúlyozó, akkor radikálisan újnak számító rövid haja, és erős, naplementét idéző sminkje, a Swinging London mozgalom jelképévé tették. Annak a tinédzser generációnak az idolja lett, akik felfedezték saját hangjukat és saját stílusukat. Amikor a pálcika vékony modell először jelent meg New York-ban Beatles-hisztériához hasonló tömegőrület fogadta. Twiggy abban volt első, hogy előtte csak az arisztokrata vagy a jó módú családokból jövő lányok válhattak manökenné, a munkás háttérrel rendelkező tininek viszont a modellkedés a szakmája lett, nem csak egy időtöltés a férjhez menésig. Lényegében megnyitotta mindenki előtt ezt a pályát és adott egy kis vérfrissítést is a beautiful few-nak.

Modellnek túl kicsi, de divatfotózásra alkalmas. Twiggy fodrászmodellként kezdte karrierjét, a kifutó után filmezni kezdett és lemezeket is készített több-kevesebb sikerrel

 

Jean Seberg a híres Breton topban

Jean Seberg amerikai színésznő is mértani pontosan vágott, gondosan hátrasimított rövid hajának köszönhette, hogy babaarca a figyelem középpontjába került, és ahogy Twiggy, divatba hozta a kislányos kinézetet. Seberg Franciaországban filmezett, bal parti párizsi lett, aki rajta tartotta az ujját a divat pulzusán. Leghíresebb mozipillanata, amikor egy New York Herald Tribune feliratos pólóban, fekete capri nadrágban, ballerina cipőben végig lejt a vásznon, az örök divat pillanata lett. A nőiességgel fűszerezett casual, az egyszerűség dicsérete ez, amivel soha nem lőhetünk mellé. A hipszter lányok prototípusa trendet teremtett a csónak nyakú, tengerészkék csíkos, lezser toppal is, melyet Breton top néven emlegetnek. Yves Saint Laurent is beemelte ezt a darabot kollekciójába és valamilyen formában mindenkinek ott lóg a gardróbjában. (Az enyém például kötött). És ne feledjük, azt sem, hogy a Papa don’t preach c. videójában Madonna is Jean Seberg bőrébe bújt.

Miután Amerikába visszatért, a Black Panthers mozgalom aktivistája lett, amiért meggyűlt a baja az FBI-jal. Emiatt Hollywoodban fekete listára került. Tragédiáját ez és gyermekének halála okozta, 1979-ben öngyilkos lett

 

Edie volt a híd a művészet és a divat között, az underground New York ikonja

A trendbontók sorában talán a legérdekesebb pillangó Edie Sedgwick, aki Andy Warhol Factory-jának üdvöskéjeként vált ismertté. Az egyik legrégebbi, kőgazdag kaliforniai családból való Edie abbahagyta művészeti tanulmányait, hogy New Yorkba költözzön és modell legyen. A különc lány hamar megtalálta társaságát a Warhol köré gyűlő csodabogarak, eszelősök és bohémek között. Sajátos divatját a „csillár” fülbevalókat, a leopárdmintás anyagokat, a színes harisnyákat róla másolták. A Twiggy-nél nem kevésbé feltűnő sminkjében a csodálkozó tekintetet úgy érte el, hogy dupla kontúrt rajzolt a szeme fölé, szemöldökét pedig megvastagította. 15 perc hírnévnél azért több jutott neki, a Factory művészfilmjeiben, önmagát alakítva táncolt, sminkelt, telefonált, de az áhított modellkarrier nem jött össze. Diana Vreeland Vogue főszerkesztő egyengette volna az útját, csakhogy Edie súlyos drogfüggősége meghiúsította terveit. Ami maradt, a róla készült ikonikus fotók, melyek meghatározták a 60-as évek underground New York-ját. Edie maga volt a művészet, zene, divat és csillogás egyszerre.

A leopárdmintás Edie divatöröksége

 

Francoise Hardy híres dala a Comment te dire adieu, számos feldolgozást megért, magyarul Nincsen helye most a sírásnak címmel a Záray-Vámosi duó énekelte

Volt idő, amikor minden nő Francoise Hardy akart lenni és minden férfi Francoise Hardy-val akart lenni. A francia énekesnő megbabonázta Bob Dylant, aki beat verset írt róla, Mick Jagger az ideális nőnek tartotta, David Bowie pedig bevallotta, hogy szerelmes belé, de szerinte minden férfi és néhány nő is ezen a világon. Hardy divatreceptjei még ma is érvényben vannak. A férfias, kockás kabát, mely újfajta eleganciát kölcsönzött a női divatban, a fehér farmer, ami fekete bőrdzsekivel a legjobb párosítás, de a farmert farmerrel stílus is Hardy sajátja, és a bőr tengerészsapka vagy a francialány frufru is mind-mind nagyon Hardy. Paco Rabbane csupa fém öltözékeit vele álmodta meg. Társasági sikereit visszafogottságának és kislányos ártatlanságának köszönhette.  Nem kellett hiányos öltözékben megjelenni, hogy ráfigyeljenek, sőt tetőtől talpig bőrben volt igazán jó bőr. Legnagyobb trend dobása a női divatot radikálisan felforgató motoros szerelés, amiben a Grand Prix c. filmben jelent meg, divattörténelmet írt és népszerűvé tette a férfiasan nőiest.

Bőr tengerészsapka, szembelógó francialány frufru, az új “garcon”. Hardy első slágerének címét (Tous le garcons et les filles) Rei Kawabuko tervező Comme de Garcons márkája ihlette

 

Ez a fotó, akár ma is készülhetett volna Jane Birkinről

Az angol Jane Birkin bizonyos értelemben Hardy divatikertestvére volt, de sokkal kacérabb kiadásban. A színésznő Franciaországban élt és brit létére franciább volt a franciáknál. Excentrikus ruhatára még nekik is feladta a leckét. A provokáció mesternője bőven adott okot a megbotránkozásra a lehetetlenül rövid szoknyák, az áttetsző blúzok, az öltözékből mindenhonnan kivillanó testrészek megmutatásával. És mindenki ismeri Je t’aime c. dalát, melyet erotikus előadás módja tett emlékezetessé, a szexualitás merészen új megjelenítésével. Férjével Serge Gainsbourg-gal csak úgy emlegették őket, mint Európa legkülöncebb párja. Birkin, melltartó nélkül, fehér pólóban, izgalmasan szaggatott farmerjában, olcsó kis kosarával a karján bőven meghaladta a korát, már ami a stílusát illeti. Ez az öltözék azóta is örök és mi követjük. Egyedi ruha kombinációi mindig adtak témát azoknak fotóknak melyek a Youthquake mozgalmát dokumentálták. Vele értelmet nyer, az akkori ifjúság saját stílus, saját hang keresése, amire aztán a tervezőasztalokon is ügyeltek. Birkin, generációja stílusikonjaként egy Hermes táska inspirációja lett.

Bardot és Birkin jó barátnők voltak. A Je t’aime című dal eredetileg Bardot-nak készült, ám az ő előadásában annyira sikamlósra sikeredett, hogy be sem mutathatták

 

Thalita Getty a kelet stílusát hozta divatba

A lista végére tettem Talitha Getty-t, azért mert nálunk ugyan kevésbé ismert it girl, de stílusa, és amit képviselt azért itthon is visszaköszönt. Angliában nevelkedett, de eredetileg Java szigetén született angol anyától, holland apától. Színésznőnek készült, de erre a teljesítményére nem nagyon emlékszik senki, sokkal inkább arra, hogy ő lett a londoni csillogó, hírességekkel tele bulik parti arca. A 60-as évek közepén találkozott John Paul Getty Jr-rel, a hírhedt olajmágnás, milliárdos Getty fiával, akkor amikor Rudolph Nureyev már majdnem megkérte a kezét. Gettyvel világgá mentek, imádták a mesés Keletet, Marokkóban telepedtek le. Vad, őrült, luxus házibulijaikon csúcsosodott ki a 60-as évek drogos partikultúrája. Ezeknek a végtelennek tűnő marakesh-i összejöveteleknek a vendége volt John Lennon, Paul és Linda McCartney, Mick Jagger és Yves Saint Laurent, akiket mágusok, akrobaták, szolgák szórakoztattak. Talitha divatöröksége az a bohém érzékiség, melyben keveredett az európai divat a bali, palesztin, és a marokkói hatásokkal. Talitha befolyása a luxus hippi divatra tagadhatatlan, egyedi megjelenése, eredetisége máig ihletet ad a tervezőknek és a lakberendezésben, használati tárgyakban is otthagyta nyomát. 

Kaftánjai, kendői a hippi öltözék luxus kiadása

 

Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!