A 70-es évek a nőmozgalmak éve is volt. A feminizmus újabb hulláma söpört végig a nyugati világban, megfűszerezve a szexuális forradalom következő fejezetével. Az ötvenes évek finom kis lázongásai, a hatvanas évek lármás megnyilvánulásaiban értek be és nyitották meg az utat a 70-es évek parázs vitái előtt. Új hangadók, régi arcok hangoztatták a női szabadság új elveit, de máshogy alakult nyugaton és más lett keleten. Mutatom a különbségeket.
Igen, képesek voltak rá
Amerikában, amikor a férfiak visszatértek a frontról, a II. világháború után, a nők azzal a helyzettel szembesültek, hogy munkahelyi főnökeik valami ilyesmivel álltak elő: köszönjük hölgyek, remekül helytálltak, de most már itt van Joe, a többit majd ő elintézi, szóval haza lehet fáradni. Persze, hogy elejét vegyék a tömeges zúgolódásnak, fortyogásnak, hajbakapásnak, összeütöttek egy szép kis kampányt arról, hogy milyen remek dolog, ha az ember lánya otthon tökéletes háztartást vezet, mindig készít valami finomat a családnak, keményíti és fehéríti az ingeket, meg hímezget a verandán. A háború alatt munkába hívó, feltűrt ingujjú, karizmát mutogató fejkendős lány házitündérré változott a plakátokon, reklámokban, újsághirdetésekben, egy másik életmód promótálására. A nők hazakullogtak és újra befűzték a tűbe a cérnát, és tették a dolgukat immár otthon, de egy valami nem fért a fejükbe, miért van az, hogy ők nem érzik ettől azt a határtalan boldogságot és örömöt, melyet a plakátokon szereplő háziistennők arcán láttak.
Aztán a 60-as években jött egy nő, aki mielőtt az asztalra csapott, már volt szerencséje néhány diszkriminációt
A nemek harca
A nyuszi meséi
A Little Women-en és a Wonder Woman képregényen cseperedő Gloria Steinem nem csak olvasmányélményei
Persze voltak nők, akik inkább a férfiakkal karöltve, nem osztották Steinem véleményét, mely szerint egy nőnek
Állami feminizmus
Ez volt az általános szemlélet nálunk, itt a keleti blokkban is. Habár Magyarországon a háború után nem mondták a nőknek, hogy adják most már át szépen a munkahelyeiket a hazatérő férfiaknak. Nem volt más választás, dolgozni kellett, éppen ezért, hogy ne legyen zúgolódás, fortyogás, elégedetlenkedés a korabeli képes újságok hemzsegtek a fejkendős traktoros nőktől, csillésasszonyoktól, erejükben tobzódó sztahanov munkásnőktől és a róluk szóló történetektől. Úgy tűnt, – tévesen – hogy a szocializmus megvalósította az egyenjogúságot. De valamiről megfeledkeztek, ezeket a nőket otthon senki nem szolgálta ki, munka után jött a következő műszak. Magyarországon 1949-ben eltörölték a Feministák Egyesületét (mivel mindenféle civilszerveződés tiltott volt) és még gyorsan abban az évben létrehozták a Magyar Nők Országos Tanácsát, egy felülről irányított centralizált érdekképviseletet. A magyar egyenjogúság kettős terhet jelentett, a nők számára, aminek lehetett volna az a szlogenje, hogy a munka után, otthon is munka. A nők túlterheltségét elintézték annyival, hogy: kellett nekik egyenjogúság! Nem ez volt a gond, hanem az, nem merült fel a nő és férfi közötti otthoni munkamegosztás és evidenciaként kezelték a férfiak távolmaradását a magánszférától. New Yorkban a 70-es években, ugyanakkor nők és férfiak együtt tüntettek a családi munkamegosztás elismeréséért. A kommunizmus állami feminizmusa megajándékozta a nőket a Patyolattal, a mirelitárukkal, a bölcsődékkel és a GYES-sel. Ezek jó dolgok, de nem a nők érdekérvényesítései voltak, hanem foglalkoztatáspolitikai igények.
Feminizmus érdeklődés hiányában elmaradt
A 70-es években, hiába jött a nyugati feminizmus második hulláma a kapukat döngetve, itt tiltották. Bár a hatását némileg lehetett érzékelni, mert azért voltak bátor pionírok, akik felemelték volna a szavukat. Heller Ágnes filozófus például írásokat közölt, mely megkérdőjelezte a hagyományos női szerepeket. Ez, a kis példányszáma ellenére, nagy felháborodást keltett pártberkekben. 1973-ban Körösi Zsuzsa, férje Pór György és még két munkatársuk megírták az Tézisek a nők helyzetéről című munkájukat, melyben a valódi egyenjogúságért kampányoltak, az abortusz tiltása ellen pedig mozgalmat szerveztek. Szinte borítékolva volt, hogy életüket külföldön emigrációban kellett folytatniuk. Azon sem lehet csodálkozni, hogy a család és szexualitás kérdésében meglehetősen prűd és fundamentalista nézeteket valló pártvezetés, abortuszról szóló pártvitáiban nem volt női résztvevő. Sőt az sem furcsa, hogy itt a feminizmus második hulláma nem csak akadályokba ütközött, hanem érdeklődés hiányában el is maradt. Mert a nők azt tanulták, hogy a közéleti szereplés nőietlen, egymással pedig összefogás helyett rivalizáltak, kiszolgálva ezzel a férfi uralmi helyzetet, így nem jöhetett létre őszinteségen alapuló női érdekképviseleti csoport. A nők elhitték, hogy az egyenjogúság az, amit kaptak, ez az illúzió elfedte alárendelt helyzetüket. A férfiak pedig örültek, hogy a kettős teher alatt a nőknek nem lesz erejük erre ráébredni. Tudjuk, hogy a nyilvános szférával szemben mélységes cinizmus alakult ki. Ez elől a nők a privátszférába menekültek és itt alakították ki a szocializmus értékrendszere elleni véd és dacszövetségüket a férfiakkal. Emiatt sem szívesen szálltak szembe a férfiakkal, olyannyira, hogy a családon belüli erőszakot is elfogadták.
Máshol, máshogy reagáltak. A Szovjetunióban a nők szamizdat irodalmat adtak ki. A feminizmus keleten a
(A bejegyzéshez forrásul a www.nokert.hu portált használtam)