Az előző bejegyzésben bemutattam, hogy milyen ruhákat hordtunk a 70-es években. Most pedig arra vagyok kíváncsi, hogy vajon, milyen címkék lógtak az évtized trendkövető lányainak, ruháiról? Kik voltak, azok a tervezők, akik alakították az ízlést, befolyásolták és meghatározták ezzel a 70-es éveket, miközben ők is ráéreztek a korszak üzenetére és ruhákká varázsolták mondanivalóját.
A szexi és magabiztos Diane
Diane von Fürstenberg neve szinte egybeforrt az általa kitalált, áthajtott ruhával (angolul wrap dress). Ez olyan újítást hozott a divatvilágba, mint Chanel kis feketéje. Tulajdonképpen alapdarabbá vált a hetvenes években, és ettől kezdve Coco Chaneléhez hasonlították von Fürstenberg hatását a divatra. Jó belépő volt ez annak a lánynak, aki első férje, Egon von Fürstenberg, német herceg révén hercegnői rangot is kapott, ám esze ágában sem volt luxusfeleségként élni az életét. Már kezdetektől fogva meg akarta mutatni, hogy önálló személyiség. „Attól a perctől kezdve, hogy Egon felesége lettem, tudtam, hogy önálló karriert fogok építeni.”- mondta. Tündérmesébe illő divatpályafutásának nyitánya, megfelelő alapot adott neki. Tervezői stílusának lényege, és ezzel együtt sikerének titka, az alapvető könnyedség és kényelem. Egy DVF címkés ruha minden nőnek magabiztosságot kölcsönzött.
Vivienne a punk anyja
Azt nem tudom, hogy pályájának kezdetén Vivienne Westvood varrt-e címkét a ruháiba, de az biztos, hogy feliratozta és előszeretettel szaggatta az anyagot. Azaz pontosan úgy tett, ahogy London utcáin elleste a különc trendet, megérezve egy új divat születését. Barátja Malcolm McLaren pedig úgy döntött, hogy nem csak egyengeti, a hetvenes évek közepén induló, Sex Pistols útját, hanem a megjelenésüket is kitalálja. Ebben lett nagy segítségére a tervező Westwood, és az eredetileg Amerikában kibontakozó punknak, sokak által követhető formát adott. Ő maga is tüskésre nyíratta haját és hordta saját, sokszor agressziót kifejező, cinikus szövegekkel feliratozott, megbotránkoztató ruhadarabjait. A londoni punkstílus bázisa, a King’s Roadon, kettejük SEX nevű butikja lett. A zenének hamar leáldozódott, de a külsőségek tömegdivattá szelídültek és elindították egy ígéretes tervező karrierjét. Westwood nevéhez a skótkockás bondage nadrágok (szűk, térdnél keresztezett láncokkal, bőrövekkel díszített darabok) és a platform cipő köthető és persze minden, ami punk.
A diszkó és a glamour tervezője
Az amerikai Roy Halston Frowick neve bizonyára nem sokaknak cseng ismerősen, de az általa népszerűsített ruhaforma annál inkább ismert. Nevét Halstonra egyszerűsítve, a diszkó és a glamour éra meghatározó alakja lett. Ő is törzsvendége volt a híres, new yorki diszkó fellegvárnak, a Studio 54-nek, ahol számtalanszor szembejött vele, saját tervezésű nyakba akasztott ruhája. Tervezői nagy dobása, Amerika ruhaslágerévé vált a hetvenes években, vékonyabbá tette és megnyújtotta a hölgyek sziluettjét. Újítása volt a szarvasbőr utánzat ruha, melynek előnye, hogy mosható és gyűrhetetlen. A designer az ötvenes évek végén először kalapjaival hódított. Halston kalapot viselt Rita Hayworth, Liza Minelli, Marlene Dietrich és Jackie Kennedy. Aztán átnyergelt a minimalista stílusra és a hatvanas években a jet-set nemzedék ruhatárát álmodta meg. Ruhavonalát a szexi, de mégis elegáns jelzővel illették. Tervezett bőnyakú pulóvert, pulóver szettet, kötött viseletet, bőszárú dzsörzé nadrágot. A nadrágokat egyébként a női szabadság szimbólumként értelmezte. Meghatározó kapcsolata a korszak popkultúrájával illusztris társaságba vitte: Andy Warhol, Liz Taylor, Liza Minelli mellett szürcsölgette a koktélokat. Halston 1990-ben AIDS-ben hunyt el.
A szmoking forradalmár Saint Laurent
Halston Amerikában volt nagyágyú, itthon Európában pedig egy másik nagyvad, Yves Saint Laurent adta meg a megoldást a „nincs egy göncöm se”dilemmákra. Az algériai születésű Saint Laurent az ötvenes években, nem kisebb név, mint Dior mellett tanulta a szakmát. A mester halála után át is vehette a „boltot”,21 évesen ő lett a divatház feje és előállt első kollekciójával. A hatvanas években megbabonázta a trapéz vonal. Ezzel megszabadult a test a fűzőktől, korlátoktól, feszélyezettségtől. Ebben a stílusban készült Mondrian ruhája ma kiállítási anyag. Sokszor lefordította az utca divatját a luxus nyelvére. A beatnik és motoros stílus nála nercprémmel és krokodilbőrrel készült és válaszul a hippi kultúrára megalkotta a luxushippit. Az ő kaftánjait viselte Liz Taylor. Megihlette az orosz balett és az orosz népviselet. Ebből az inspirációból számos keleti eredetű elemet épített kollekciójába, és ekkor tervezett ruhái a hetvenes évek etno mozgalmát gazdagították. Az évtizedben a nadrágviseletet részesítették előnyben a szoknyával szemben. Yves Saint Laurent-nek erre is voltak forradalmi ötletei. Újításként hatottak a női szmokingok, szmoking kabátok, nadrágkosztümök, a sportos hétköznapi nadrág viseletek, kezeslábasok és a szafari stílus. A divatzseni szimata nem csak a ruhatervezésben volt kiváló, hanem a parfümgyártásban is. Nem hagyhatta ki, hogy ne válaszoljon a hatvanas-hetvenes évek kábítószer „kultúrájára”, megalkotta az Opium nevű parfümöt. Ami helyes kicsi üvegcsékben a trendi lányok nyakában lógott. Szerencsére Saint Laurent pályafutása nem állt meg a hetvenes éveknél, 2008-ban bekövetkezett haláláig zsenialitása még sok sikeres kollekciót segített világra.
Meglehet a hetvenes években, Magyarországon keveseknek lógott a szekrényében az említett designerek nevével címkézett ruha. És nem is kaphattunk itthon. De hatásuk az állami tervező vállalatok ruhatervezőit sem hagyták hidegen, akik tisztában voltak a legújabb trendekkel. A kor nőideálja nálunk a kifinomult ízlésű, elegáns nő. Ha belelapozunk az évtized divatlapjaiba, láthatjuk, hogy készült Saint Laurent vagy von Fürstenberg ihlette ruha. Tömegkollekcióban pedig hasonlót az áruházak is árultak, ha messze nem abban a minőségben is.
A következő héten a korszak topmodelljeiről írok.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: